זה היה לפני הרבה מאד שנים. היא התקשתה להתרכז בכתה. אולי היתה לה הפרעת קשב שלא אובחנה, אולי נכנסה לבית הספר לא בשלה דיה, אולי היו אז מתחים בבית שהטרידו את מנוחתה, אולי לא הרגישה מקובלת. עובדה היא שלא היתה רגועה ומרוכזת ואחת המורות "ירדה" עליה שוב ושוב משך שנת הלימודים הראשונה ואמרה לה שלא ייצא ממנה שום דבר. מאז ואילך לא הצליחה עוד ללמוד.

בטוחה בחוסר כישרונה, נפלטה מהלימודים בתיכון וחיפשה עבודות פשוטות. היתה קופאית ומוכרת. עד שבאחד המקומות פגשה מעבידה ש"גילתה אותה", שמה לב לחכמה, לתושייה ולעומק שלה ועודדה אותה לחפש דרך לממש את עצמה.

תחושת הערך העצמי היא תחושה פגיעה ביותר ונוטה להתנדנד עם נסיבות החיים. אתה יושב בחבורה חדשה. אם יחייכו אליך ויקשיבו לך – תתחיל להירגע ולהרגיש נוח. אם לא יתייחסו אליך או חלילה יתעלמו ממך – תתחיל להרגיש פחות ופחות שווה, האדמה תתחיל להתערער תחת רגליך. אם תיכנס למכולת השכונתית ותתקבל בחיוך – תרגיש טוב, אם לא יראו אותך – תיפול רוחך.

כולנו זקוקים שיראו אותנו, יתייחסו אלינו, ועל ידי כך יאשרו את הערך שלנו. ככל שפחות גילו אותנו, ככל שספגנו יותר ביקורת טראומטית – תהיה תחושת הערך שלנו פגועה יותר.

הטיפול הפסיכולוגי מתמקד בשחרור אנרגיית הכיווץ של אותן סיטואציות טראומטיות שפגעו בדימוי העצמי, במסרים ובאמונות שנספגו באדם. הטיפול שמשחרר בהדרגה את הכיווץ  – מאפשר לאדם לגלות תחושת ערך עצמי מאוזנת. מכאן מתחיל המסע אל המימוש העצמי.

דר' נורית מרכוס, דצמבר 2014.

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar